Wees de zomertijd te slim af met deze tips voor beter slapen

Op de laatste zondag van deze maand – 28 maart – gaat de klok weer een uur vooruit. Je hoort mensen vaak over een winterdip maar zelden over een zomerdip. En toch komt ie voor. Hoe voorkom je een dip en zorg je ervoor dat je fit aan het voorjaar begint? Het antwoord: bereid je lichaam voor. En het goede nieuws is, dat je nog ruim op tijd bent. ‘Vanaf een week voor de zomertijd ingaat, kun je je lijf namelijk prima voorbereiden met deze praktische tips voor beter slapen’, vertelt slaapspecialist Annemiek Braam.

Ochtend- of avondmens?

Of je gevoelig voor een zomerdip bent, heeft te maken met je chronotype. Ochtendmensen komen de overgang naar de zomertijd gemakkelijker door. Avondmensen kunnen volgens wetenschappelijk onderzoek tot wel 4 weken last hebben van de zomertijd. Klachten als prikkelbaarheid, mindere concentratie, vermoeidheid en minder goede sport- en leerprestaties, komen voor.

Voorbereiden op de zomertijd

Wist je dat je je lichaam vanaf een week van tevoren al kunt voorbereiden op de zomertijd? Dit doe je door in die week steeds 10 minuten eerder naar bed gaan. Op deze manier is je lichaam fysiek beter klaargestoomd voor de zomertijd.

In het dagritme leven

Wordt het licht buiten? Gooi dan de gordijnen open en ga je bed uit. Je lichaam maakt cortisol aan door het ochtendlicht, waardoor je je wakker voelt. En probeer ’s avonds wanneer het gaat schemeren alvast te ontspannen, zodat je sneller inslaapt als je naar bed gaat.

Luisteren naar je lichaam

Vooral in de in de eerste weken van de zomertijd kun je je moe voelen. Doe dan een dutje of ga naar bed. Ben je eerder wakker? Ga dan je bed uit en begin aan je dag. Probeer goed te luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft.

Geef een reactie