Gezond en verantwoord leven

Het is vandaag (zondag 19 september) de dag van de Diëtist. Op facebook van de Rivas zorggroep wordt hier ook aandacht besteed met een recept.
Bron: Rivas Zorggroep

Naomi de Jong

Wist je dat we je bij het Beatrixziekenhuis en Rivas ook graag ondersteunen bij een gezonde leefstijl? Onze collega en diëtist Naomi de Jong deelt daarom vandaag al een gemakkelijk recept met je voor het maken van shakshuka. Met wat tomaten, paprika’s, uien, kruiden en uiteraard eieren, zet je dit weekend een heerlijk én verantwoord gerecht op tafel voor de brunch of lunch. Het is namelijk eiwitrijk, koolhydraatarm en lactosevrij. Je hebt nog genoeg tijd om de boodschappen in huis te halen.

Duik jij van het weekend de keuken in om shakshuka te maken? Dit heb je nodig:4 eieren * 1 grote ui, gesnipperd of in ringen gesneden * ½ rode paprika, in dunne repen of stukjes gesneden * ½ groene of gele paprika, in dunne repen of stukjes gesneden * (pittig!) een dun stukje Spaanse (“hete” paprika), zeer dun gesneden, of gemalen chilipoeder * 4-5 rijpe tomaten, grof gehakt, of tomatenblokjes * 2 eetlepels tomatenpuree of passata * 2 eetlepels olijfolie * mix van verse kruiden, vooral blaadjes: basilicum peterselie en koriander * een mooie tak cherrytomaten * zout en zwarte peper.

Aan de slag:

  • 1. Verhit in een grote koekenpan op middelhoog vuur de olie en bak de ui lichtbruin. Voeg de rode paprika gevolgd door de groene paprika aan de pan toe en bak daarna de uitjes nog 5 minuten mee. Roer regelmatig.
  • 2. Verlaag het vuur en voeg de tomaten(blokjes), de tomatenpuree, de Spaanse paprikastukjes, het zout en de peper toe. Laat het groentemengsel 15-20 min. pruttelen. Voeg tussendoor steeds wat water toe zodat het mengsel niet uitdroogt. Het moet op pastasaus lijken.
  • 3. Proef en voeg eventueel nog zout of peper toe.
  • 4. Voeg ten slotte de gehakte kruiden toe en meng door de “saus”.
  • 5. Net voordat het mengsel droog wordt, maak vier holtes er in en breek in elke holte een ei. Bestrooi ze met zout en peper
  • .6. Leg de tak tomaten boven het omelet.
  • 7. Laat ze 7-8 min. met deksel op laag vuur staan tot of 10-12 voor meer gare eieren.

Bonustip van diëtist Naomi:

‘Traditioneel wordt shakshuka gegeten met vers witbrood. Je snapt vast dat ik als diëtiste wit brood niet kan aanraden. Je kunt ook kiezen voor, gezonde bruine speltbroodjes of glutenvrije broodjes warm uit de oven. Besmeer ze eventueel met wat zachte roomboter of vegan boter. Kies vooral wat jij lekker vindt.’ (Meer tekst onder foto)

foto’s en recepten Naomi de Jong

Kijk ook:

Smaakt het naar meer, kijk dan ook op de website van Naomi.

Geef een reactie