Middelbrand (buiten) aan Spoorpad Arkel

Buitenbrand

Donderdagmiddag om 16:06 uur werd brandweer Arkel opgeroepen voor een buitenbrand. De berm/bosschage langs het Spoorpad in Arkel (fietspad tussen de Smalzijde en de Achterdijk) stond in brand.
De brandweer maakte er op facebook zelf een verhaal van. Gorkums Nieuws las dit met zoveel plezier, dat het volledig wordt overgenomen.

Tekst en foto’s: brandweer Arkel

Verhaal Facebook Brandweer Arkel

Donderdagmiddag om 16:06 uur gingen onze pagers opnieuw, ditmaal voor een Prio 2 melding. We werden opgeroepen voor een buitenbrand: berm/bosschage op het Spoorpad in Arkel (fietspad tussen de Smalzijde en de Achterdijk). Binnen enkele minuten waren we met volledige bezetting onderweg, en zagen we de zwarte rook al vanuit de verte.

Ter plaatse troffen we tussen het fietspad en het spoor een fors ontwikkelde brand aan. De berm, de rietkraag, de bosschages en de spoorberm, alles stond in brand, op dat moment over een lengte van 50 meter. Met een straal Hoge Druk hebben we geprobeerd de branduitbreiding te stoppen, en direct zijn we gestart met het opbouwen van de waterwinning. Helaas bleek er zoveel bagger in de sloot te zitten, dat we moesten omschakelen naar onze laag-water-zuigbuizen. Onze bevelvoerders hebben direct opgeschaald naar Middelbrand, waarmee we om spoedassistentie (onder Prio 1) hebben gevraagd van een 2e bluswagen uit Gorinchem en we hebben specifiek ook gevraagd om de schuimblushaakarmbak uit Gorinchem. Deze heeft enkele duizenden liters water aan boord waarmee ze onze bluswagens kunnen voeden. Drie minuten later hebben we de meldkamer gevraagd om ook de grote tankwagen van brandweer Schoonrewoerd (Veiligheidsregio Utrecht) met spoed te alarmeren.

Mede door de wind stond er al snel ruim 100 meter berm, bosschages en riet in brand. Bij aankomst hadden we ProRail al gevraagd om het treinverkeer langzaam te laten rijden, maar omdat we nu ook vanaf het spoor moesten gaan werken hebben we het treinverkeer geheel stil laten leggen. Na aankomst van de extra eenheden hebben we de brand snel kunnen stoppen. Post Arkel is vanaf de kant van de Smalzijde een stoplijn gaan maken, en post Gorinchem is hetzelfde gaan doen vanaf de zijde van de Achterdijk. De stoplijnen waren effectief, waarna we het brandende gebied konden gaan afblussen. De brandweermannen van beide posten hebben nog lange tijd keihard gewerkt om alles af te blussen, en door- en doornat te maken om herontsteking te voorkomen.

Rond 17:30 uur zijn we wat verder van het spoor af gaan staan, en hebben we het treinverkeer weer op laten starten, hetzij langzaam rijdend. De bevelvoerder van Gorinchem werd aangewezen als veiligheidsfunctionaris, die het treinverkeer bewaakte en ons waarschuwde als er treinen aankwamen.

Na alles te hebben afgeblust konden we gaan inpakken, schoonmaken en pakken wisselen. Na enkele uren keihard werken, waren we om 19:00 uur weer terug op kazerne en konden we gaan eten. Dank voor de ondersteuning aan de collega’s uit Gorinchem, Schoonrewoerd, en onze Arbeidshygiëne ondersteuning!

foto brandweer Arkel (1)
foto brandweer Arkel (2)
foto brandweer Arkel (3)
foto brandweer Arkel (4)
foto brandweer Arkel (5)
foto brandweer Arkel (6)
foto brandweer Arkel (7)
foto brandweer Arkel (8)
foto brandweer Arkel (9)
foto brandweer Arkel (10)
foto brandweer Arkel (11)
foto brandweer Arkel (12)
foto brandweer Arkel (13)
previous arrow
next arrow
 
Shadow

Geef een reactie