
Hoe zorgen we ervoor dat de Banneweg verkeersveiliger wordt? Beter oversteekbaar is voor langzaam verkeer en een betere doorstroming kent? Dit is de opdracht vanuit de Mobiliteitsvisie 2040. Alle onderzoeken en studies zijn afgerond, reacties van belanghebbenden zijn meegenomen en er ligt een schetsontwerp.
Ook de bijbehorende raming van de kosten om het ontwerp verder uit te werken en realiseren. Hiervoor is een bedrag van 14,4 miljoen euro nodig. “Ik ben blij dat de puzzel is gelegd en de uitvoering van de tweede fase een stap dichterbij is gekomen. Met dit schetsontwerp kunnen we de belangrijke verkeersader van Gorinchem aanpakken en verbeteren”, aldus wethouder Molengraaf.
Verkeersstudie
In samenwerking met ingenieurs- en adviesbureau Antea Group is onderzoek verricht naar rotondes De Kom en Tussen de Bruggen. Deze onderzoeken waren nodig omdat de verkeersafwikkeling door deze rotondes bepalend is voor de doorstroming op de Banneweg. Op basis van het onderzoek is het project verruimd. Naast herinrichting van de Banneweg vanaf het kruispunt met Stalkaarsen tot en met rotonde De Kom blijkt ook de aanpak van Rotonde Tussen de Bruggen en het aangrenzende wegennet rondom het sluizencomplex nodig. De kansrijke oplossingen zijn input geweest voor de vervolgstudie, die recent is afgerond. In deze studie zijn verschillende oplossingen en varianten geschetst, die uiteindelijk hebben geleid tot een voorkeursoplossing.
Proces schetsontwerp
Maatregelen
Besluit gemeenteraad nodig
Mobiliteitsvisie Gorinchem 2040

google - streetview