Het is warm. Zorg goed voor uzelf en elkaar!

Gepubliceerd op 26 juni 2026 om 11:16

Vandaag wordt het erg warm en het KNMI heeft code rood afgegeven in bijna het hele land. Op warme dagen is het belangrijk om goed voor uzelf én voor elkaar te zorgen. In onze stad is het museum gratis geopend voor mensen die verkoeling zoeken.

Tips om het hoofd koel te houden

  • Drink genoeg water, ook als u geen dorst heeft.
  • Ventileer uw woning zodra het buiten koeler is dan binnen.
  • Houd de zon zoveel mogelijk buiten.
  • Planten, bomen of een groen balkon zorgen voor extra verkoeling en schaduw.
  • Let op elkaar en bied hulp waar nodig.

Verkoeling binnen

Het Gorcums museum speelt ook in op de hitte. Het museum is gratis geopend voor mensen die verkoeling zoeken.

Tappunten voor drinkwater in de stad

In Gorinchem zijn twee watertappunten van Oasen waar u gratis uw waterfles kunt vullen:

  • Nabij Tolsteeg 6, bij de veerponten.
  • Voor het treinstation, nabij Stationsweg 15.

Nationaal Hitteplan actief

Vanwege de aanhoudende warmte is het Nationaal Hitteplan actief. Kijk voor meer informatie op de website van het RIVM: Nationaal Hitteplan