ProRail hoopt over enkele weken te beginnen

Gepubliceerd op 17 februari 2024 om 12:13

Herstel spoordijk: "Een complexe klus"

ProRail hoopt over enkele weken te beginnen met het herstel van de spoordijk in Gorinchem. Vorige maand werd in het talud een grote scheur ontdekt, waardoor de treinen van de MerwedeLingelijn niet op volle snelheid mogen rijden. ,,Het herstel wordt een complexe klus.’’

Dat zegt ProRail-woordvoerder Martijn de Graaf. ,,We moeten de spoordijk eerst zien te verstevigen en dat is ingewikkeld op die plek. Voorlopig mogen treinen op dit deel van het traject vanuit oogpunt van veiligheid niet harder rijden dan 40 kilometer per uur.’’

Lastig bereikbaar

De scheur, zo’n 65 meter lang en op sommige plaatsen meer dan een halve meter diep, zit op een lastig bereikbare plek. ,,We zullen de spoordijk op dat punt heel voorzichtig moeten gaan afgraven. Maar voordat we dat kunnen doen, moeten we de spoordijk eerst verstevigen om te voorkomen dat deze gaat verzakken en er helemaal geen treinen meer kunnen rijden.’’

Dat verstevigen is ingewikkeld, omdat de ondergrond in het gebied zacht is. Idealiter moet er vanaf de zijkant tegendruk worden gegeven, maar daar ligt een sloot die vol bagger zit. ProRail heeft samen met specialisten van aannemer Asset Rail en ingenieursbureau 4Infra onderzocht wat de beste oplossing hiervoor is.

Kabels in de grond

Daarvoor zijn meerdere scenario’s uitgewerkt, inclusief technische berekeningen. Bij de werkzaamheden moet ook nog rekening worden gehouden met de aanwezigheid van kabels en leidingen: die liggen in de spoordijk en onder de sloot.
,,We hebben een plan van aanpak gemaakt dat we voorleggen aan de gemeente Gorinchem en Waterschap Rivierenland, die ook betrokken zijn bij dit probleem. Na hun instemming maken we een uitvoeringsplan met concrete details over wat we precies gaan doen, hoe en wanneer. Hopelijk is het over enkele weken zover.’’