Meten in het veld: voorbereiden op de nieuwe Merwedebrug

Gepubliceerd op 15 oktober 2025 om 13:18

Wie de afgelopen weken over de Merwedebrug is gereden, heeft vast de activiteit in de uiterwaarden naast de brug gezien. Ter voorbereiding op de bouw van de eerste nieuwe Merwedebrug voeren we hier een uitgebreide proef uit. Richard de Jong, senior projectcoördinator bij bouwcombinatie ALSÉÉN, legt uit wat we hier precies doen.

De vervanging van de Merwedebrug is een belangrijk onderdeel van de verbetering van de A27. Er komen 2 nieuwe bruggen, 1 voor elke rijrichting. We bouwen de eerste nieuwe brug naast de bestaande, zodat het verkeer tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk kan blijven doorrijden. Dat betekent wel dat de werkzaamheden heel dicht bij de bestaande brug gaan plaatsvinden. En dat vraagt om extra zorgvuldigheid.

Kleine trilling, grote gevolgen

‘Voor de fundering van de nieuwe Merwedebrug gebruiken we onder andere damwanden en buispalen’, legt Richard uit. ‘Bij een buispaal doen we dat bijvoorbeeld door te heien. Je kan je voorstellen dat heien trillingen veroorzaakt in de directe omgeving. Meestal is dat niet erg. Maar omdat de bestaande Merwedebrug zo dichtbij de werkzaamheden ligt, is het belangrijk om heel goed te weten wat het effect is van de funderingswerkzaamheden. Een kleine trilling in de fundering van de bestaande brug kan als gevolg hebben dat bijvoorbeeld de brugklep niet goed meer dichtgaat. Dit willen we natuurlijk absoluut voorkomen, zeker omdat het verkeer daar nog over rijdt en de scheepvaart hier ook gebruik van maakt. Daarom doen we nu een beïnvloedingsproef.’

Wat meten we precies?

‘Met deze beïnvloedingsproef bekijken we hoe de ondergrond reageert op het aanbrengen van de damwanden en buispalen’, vervolgt Richard. ‘We meten zowel horizontale als verticale bewegingen in de ondergrond. Ook houden we trillingen bij die ontstaan tijdens de werkzaamheden. Aan de hand van die resultaten kunnen we vrij precies inschatten welk effect de trillingen of verschuivingen kunnen hebben op de bestaande Merwedebrug.’ 

Maar dat is niet het enige dat we testen met de beïnvloedingsproef. ‘Waar we buispalen altijd moeten heien, kunnen we de damwanden op verschillende manieren plaatsen’, legt Richard uit. ‘Bijvoorbeeld door ze in de grond te trillen of in de grond te duwen. Met deze proef testen we 4 verschillende methodes, waardoor we aan het einde van de proef ook weten welke methode trillingen en bewegingen oplevert die acceptabel zijn.’

Een meetveld in het maïsveld

De locatie van de beïnvloedingsproef en het meetveld is nauwkeurig uitgekozen. ‘De locatie – de uiterwaarden naast de Merwedebrug – ligt nu nog ver genoeg van de bestaande brug om deze niet te belasten, maar heeft wel dezelfde soort ondergrond’, vertelt Richard. ‘Om verschillende factoren te meten gebruiken we in totaal meer dan 50 meetapparaten, die tot 25 meter van de proeffunderingen af staan. Zo kunnen we precies zien hoe groot de “radius” is van de trillingen en verschuivingen.’

Een stapje dichterbij

‘We zijn uiterlijk begin november klaar’, rondt Richard af. ‘Dan halen we de damwanden en buispalen die we voor de proef plaatsten weer weg. Het verwijderen gebeurt door middel van trillen. Ook hier meten we de effecten van. Daarna gaan we kijken wat de resultaten van de metingen betekenen voor ons definitieve plan van aanpak. Zo komen we weer een stapje dichterbij de bouw van de eerste nieuwe Merwedebrug!’